Hard werken voor je soorten

DP0A1747White-bellied Redstart (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 1600, 1/250)

4 februari

Aangezien we gistermiddag de Mr Hume’s Pheasant hebben gemist was de planning voor de vroege uurtje snel gemaakt. De weg over de bergkam van Doi Lang zouden we net zo lang op en neer blijven rijden tot we beet hadden. Dit leek een goede zet, want tijdens de eerste sessie liep er een prachtig mannetje midden op de weg. Een paar weken geleden heeft onze gids langs de weg een prachtig mannetje Ultramarine Flyatcher gevonden. Dit fraaie beestje liet zich van llet kanten bekijken en is verre weg het mooiste vliegenvangertje die ik ooit gezien heb. Tijdens het aflopen van de feedingstations zagen we nog 2 White-bellied Redstarts en 3 Siberian Rubythroaths. Hierna hebben we letterlijk langs de grens van Myanmar gevogeld, dat aan de andere kant van de berg ligt. We hielden ons vooral bezig met het vergeljiken van Leaf-warblers, wat heerlijk is als je met iemand bent die zijn geluiden kent! Ook vandaag wist de gids ons weer te verrassen met een overheerlijke lokale lunch, van verre komen Thaaien hier heen om traditionele varkenspoot te eten. Voordat we weer op het vliegtuig richting Bangkok stapten we nog wat rijstvelden in de buurt van Chiang Mai, waar de Big Year teller op 899 uitkwam. Mocht iemand ooit nog een gids nodig hebben voor in het noorden van Thailand kan ik Mr Green zeker aanraden!

DP0A2408Ultramarine Flycatcher (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 3200, 1/2000)

5 februari

De komende 2,5 dag zouden we doorbrengen in Khao Yai, het oudste nationale park van Thailand. Voordat we naar Thailand vertrokken heeft Thai Bird Spot ons de beste gidsen beloofd die hun soorten, geluiden en plekken zouden kennen, maar helaas werd er ook hier hard in gefaald. Deze gids wist echter geen van alle. Al deed hij onwijs zijn best om ons van alle gemakken te voorzien is het niet iets wat je kunt gebruiken als je in zo korte tijd zoveel mogelijk probeert te zien. Aangekomen in het park werd het snel duidelijk hoe populair het is bij zowel lokalen als buitenlandse toeristen en dit zou in de loop van het weekend alleen nog maar erger worden. De hele dag werd er gezocht naar fazanten, pitta’s en de Coral-billed Ground-cuckoo, maar overal waar we liepen was het erg druk. In de loop van de middag zagen we dan toch na lang zoeken een mooi mannetje Siamese Fireback, dat uiteindelijk de enige was die we zagen. Op weg naar de campsite hoorden we nog enkele Blue Pitta’s roepen, waarvan ik er in het laatste licht nog 1 zag scharrelen. Nadat we onzze tent hadden opgezet liepen we nog een klein rondje wat een Small Indian Civet en Brown Woodowl opleverde.

DP0A2666Scaly Thrush (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 2500, 1/25)

DP0A2986Orange-headed Thrush (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 3200, 1/1200)

6 februari

Behalve dat het steeds drukker werd in het park en er file’s stonden naar verschillende uitzichtpunten waaide het ontzettend hard. Het was bijna onmogelijk om iets te horen, behalve bomen die door de wind omver geblazen werden. Tijdens een 2 uur durende wandeling over een trail in de ochtend was het hoogtepunt een koppeltje Red-headed Trogons die zich mooi lieten zien. Tijdens de lunch besloten we om maar een paar uurtjes rust te nemen en in de loop van de middag weer op pad te gaan. Maar ook toen was het qua vogels erg stil en we hadden de hoop op een nieuwe soort bijna opgegeven, totdat we een uur voor schemer plotseling naar 2 prachtige mannetjes en een vrouwtje Silver Pheasants stonden te kijken. Terug bij de campsite was het onder tussen zo druk dat we nog moeite moesten doen om onze tent terug te vinden.

DP0A2795Red-headed Trogon (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 8000, 1/80)

DP0A2930Siberian Blue Robin (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 4000, 1/320)

DP0A3098Silver Pheasant (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 5000, 1/60)

7 februari

Vanwege de harde wind die de hele nacht aanhield en de drukte in het park, besloten we ons geluk elders te beproeven. In tegenstelling tot gister hadden we nu om 5:45 al een nieuwe soort, een Mountain Scops-owl tijdens het afbreken van de tent. Zodra de hekken om 6:00 open gingen reden we met gierende banden naar de uitgang van het park. Onze volgende bestemming was het Tha Ngoi meer, waar we tegen alle verwachtingen in al vrij snel een paartje Rain Quail in de scoop hadden staan. Bij de Wat Pra Puttabath Noi tempel zagen we onze laatste soorten van ons (te lange) Thailand gedeelte, Limestone Wren-babbler, Freckle-breasted Woodpecker en Plain-backed Sparrow. Op het moment wachten we met een koude singha op ons vliegtuig richting Maleisië, waar we de komende 2 weken met Jelmer Poelstra en Sander Bot de bosjes leeg zullen kloppen.

DP0A3121Limestone Wren-babbler (Canon 7d mk2, Canon 100-400 mk2 – ISO 800, 1/50)