Egypte

Roodkeelpieper / Red-throated Pipit

Afgelopen december zijn Mariska en ik er even lekker een weekje tussen uit gegaan naar Marsa Alam in Egypte. Even lekker genieten van de zon en de prachtige onderwaterwereld tijdens het snorkelen. Bij aankomst bij onze kamer werden we verwelkomt door een Egyptische Nachtzwaluw die het voor onze kamer op de vele insecten had voorzien. Deze zagen we uiteindelijk elke avond, waarna ik overdag een zoektocht had ingepland, maar deze bleek helaas vruchteloos. Voor Mariska stond snorkelen met Langsnuitdolfijnen boven aan haar wenslijst, dus de eerste ochtend werd er bij Blue Ocean meteen een snorkeltrip naar Sataya Dolphin Reef geboekt. Twee dagen later was het dan zo ver en werden we om 05:30 opgehaald bij ons hotel. Onderweg naar de haven kon ik al Visarend, Bruinnekraaf, Woestijntapuit, Rouwtapuit en Westelijke Rifreiger op de lijst noteren. In de haven zelf kwamen hier IJsvogel, Oeverloper, Reuzenstern en Hemprichs Meeuw bij. Na twee uur varen, waarbij Mariska geregeld de vissen heeft gevoerd vanwege haar zeeziekte, kwamen we aan bij Sataya Reef en zagen we al snel een groepje dolfijnen. Helaas werden de dolfijnen hier als een groep koeien bij elkaar gedreven door ‘cowboys’ in verschillende zodiacs. Hierdoor was de lol er snel van af! Gelukkig splitsten alle boten zich snel op voor de lunch, waarna plotseling vanuit alle richtingen groepjes dolfijnen het rif binnen zwommen om met elkaar te spelen. Uiteindelijk 1,5 uur tussen en met de dolfijnen kunnen snorkelen zonder dat deze verstoord werden.

Langsnuitdolfijn / Spinner Dolphin

Sataya Dolphin Reef

Bij Blue Ocean boden ze ons ook een trip aan om in een zodiac in de naast het hotel gelegen baai op zoek te gaan naar de Zeekoe. Enigzins verbaasd, ik dacht dat deze alleen in de West Keys voorkomen, drong Mariska aan om dit aanbod niet af te slaan. En zo gezegd zaten we twee
dagen later met twee Italianen aan boord op zoek naar de Zeekoe. Aangekomen bij de baai, en verschillende Groene Zeeschildpadden verder, zakte de moed me meteen diep in me schoenen, een grote lap water en hoge golfen. Waar moest ik op letten en waar te beginnen? De dag ervoor waren ze nog succesvol, maar dat bleek al snel om een vluchtige waarneming aan de opvlakte te zijn geweest. Na twee uur rond dobberen en geen Zeekoe had ik de moed al opgegeven. Helemaal toen de gids zei dat we om zouden keren en terug naar het hotel gingen. Op dat moment zag ik uit mijn ooghoek een grote witte vlek aan de opvlakte verschijnen. Ik sprong overeind, waande naar Mariska om zich gereed te maken en sprong meteen het water in om de Zeekoe te volgen. Uiteindelijk hebben we ruim een kwartier met dit imposante, maar te gelijk toch lelijke dier kunnen snorkelen voordat hij al etenend uit ons zicht verdween.

Zeekoe / Dugong (Blue Ocean)

Natuurlijk werd er ook nog gevogeld. De groene tuinen van het hotel, gelegen in de woestijn, werkte als een magneet op (overwinterende) vogels. Elke ochtend liep ik tijdens de zonsopgang een rondje door de tuinen, waarbij ik toch dagelijks weer nieuwe soorten aan het lijstje kon toevoegen. Witte Kwikstaarten, Tjiftjaffen, Kleine Zwartkoppen, Blauwborsten (vooral roodster), Huismussen en Palmtortels hadden de overhand. Maar af en toe kreeg ik een Grauwe Vliegenvanger, Roodkeelpieper, Paapje of Witkruintapuit in de kijker. Een groepje van vijf Koereigers kwam elke ochtend na het ontbijt aangevlogen om de hagen rond de kamers af te speuren op een lekker hapje, waarbij regelmatig een Bidsprinkhaan werd genuttigd. En in een gat boven in de gevel van onze kamer zat een paartje Torenvalken.

Palmtortel / Laughing Dove

Tjiftjaf / Common Chiffchaff

Koereiger met Bidsprinkhaan / Cattle Egret with Praying Mantis

Kleine Zwartkop vrouw / Sardinian Warbler female

Blauwborst / Rubythroath

Kleine Zwartkop man / Sardinian Warbler male

Witkruintapuit juveniel / White-crowned Wheatear juvenile

De laatste ochtend stonden we al voor zonsopkomst op het strand. Een kalme vlakke zee en de zon die langzaam aan de horizon tevoorschijn kwam zorgde voor een prachtig plaatje. De baai voor ons hotel staat bekend om de Groene Zeeschildpadden die hier komen om eieren te leggen op het strand. Als het licht genoeg is gaan we snel het water in en het is Mariska die al snel twee schildpadden ziet liggen op de bodem. Na een half uur met ze doorgebracht te hebben besloten we langzaam terug te snorkelen en onze spullen in te pakken. Maar we werden al snel gestoord door een derde schildpad die zich ook nog even wilde showen. Al met al een heerlijke vakantie met prachtige waarnemingen.